24 LISTOPADA 2016 ROK, MULTIKINO, godz. 19.00: “The Audience”: Five O’clock Tea z Królową Elżbietą II.
’’Z
Bożej łaski, Zjednoczonego Królestwa
Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej
oraz innych Jej Posiadłości i Terytoriów
królowa,
Głowa Wspólnoty, Obrończyni
Wiar’’.
/Eleventh suplement to The
London Gazette of Tuesday, 26 May 1953/
Pałac Buckingham w
centrum Londynu, wiejska rezydencja królewska w Balmoral w Aberdeenshire to
miejsca, w których Królowa Elżbieta II podczas swego panowania przyjęła na
audiencji 13 premierów, którzy jednym głosem wychwalali jej dar słuchania i
rozumienia problemów oraz szczegółową orientację w dokumentach państwowych.
Od 9 września 2015 roku
Królowa Elżbieta II jest najdłużej panującym monarchą Wielkiej Brytanii, a od
13 października – stała się także najdłużej panującą obecnie głową państwa na
świecie. W ten sposób Elżbieta Aleksandra Maria z dynastii Windsorów pobiła
rekord królowej Wiktorii jako Jej praprawnuczka.
Od dnia wstąpienia na
tron, kiedy magazyn „Time” przyznał Jej tytuł Człowieka Roku królowa Elżbieta
II spotyka się w każdy wtorek z aktualnym premierem Wielkiej Brytanii. Wizyty Churchilla,
Edena, Macmillana, Douglas-Home’a, Wilsona, Heatha, Callaghana, Thatcher,
Majora,
Blaira,
Browna,
Camerona
stały się kanwą sztuki Petera Morgana (brytyjski dramaturg i scenarzysta) „The Audience” („Audiencja”), która 24
listopada 2016 ponownie gościła – na specjalne życzenie widzów - na ekranach
Multikina w ramach cyklu „National
Theatre Live w Multikinie”, wzbogacona o nowe dodatkowe materiały,
przygotowane specjalnie dla widzów National
Theatre Live: pytania i odpowiedzi.
Spektakl
według scenariusza Petera Morgana („Królowa”,
„Ostatni Król Szkocji”, „Frost/Nixon”, „Kochanice Króla”) wyreżyserował
Stephen Daldry („Billy Elliot”, „Godziny”), a pierwsze nagranie zostało
zrealizowane w czerwcu 2013 roku w Gielgud
Theatre w Londynie. W roli głównej - nagrodzona Oskarem - Helen Mirren, która na dużym ekranie wystąpiła między innymi w polecanym
przeze mnie filmie „Złota Dama”. Obecnie Helen Mirren możemy oglądać w obrazie:
„Ukryte piękno”, reż. David Frankel. W 2013 prapremierowa inscenizacja sztuki
otrzymała nagrodę Laurence
Olivier Award w dwóch kategoriach: dla najlepszej
aktorki pierwszoplanowej (Helen
Mirren) i najlepszego aktora drugoplanowego (Richard McCabe).
Ta sama para aktorów została wyróżniona w analogicznych kategoriach nagrodami
Tony
za swoje role w nowojorskiej inscenizacji z 2015 roku.
Przez 60 lat Królowa Elżbieta II (Helen Mirren) spotykała każdego ze
swych dwunastu premierów na cotygodniowej prywatnej audiencji w Pałacu
Buckingham. Tradycja zabrania
królowej zabierania głosu na tematy polityczne, jednak wieloletnie
doświadczenie monarchini Wielkiej Brytanii sprawia, że jej zdanie jest zawsze
uważnie analizowane przez zmieniających się premierów. Margaret Thatcher zapisała
w pamiętnikach: „Jeśli ktoś myśli, że cotygodniowe spotkania z królową są
miłymi, towarzyskimi rozmówkami jest w wielkim błędzie. To są spotkania
niemalże biznesowe i Jej Królewska Mość wypowiada się z wielkim doświadczeniem
na aktualne tematy.”
„The Audience” przedstawia wyobrażenia na temat tych przełomowych spotkań
premierów z Królową. Cotygodniowe
prywatne audiencje kreślą wyraźnie kolejny domniemany portret Elżbiety II, prezentując
Jej losy od momentu, kiedy została młodą matką, aż po jesień życia. Czy jest to
prawdziwy obraz Królowej czy też noszący
znamiona zwykłej fantazji ludzkich domysłów, nie dowiemy się zapewne nigdy.
Wiadomo natomiast, iż sztuka prezentuje fikcyjną, choć opartą na konsultacjach
z ekspertami wizję kilkunastu spośród
cotygodniowych audiencji. Helen Mirren zapamiętana przez widzów z filmu
„Królowa” - tutaj dodatkowo konfrontuje
się z samą sobą z okresu dzieciństwa (Nell Williams), kiedy buntowała się
przeciwko roli, jaką przewidział dla niej status w hierarchii społecznej oraz…
historia.
W artystycznej wizji Petera Morgana, córka Jerzego VI (opowiada o nim
film „The King’s Speach” z nagrodzoną Oscarem pierwszoplanową rolą Colina
Firtha, reż. Tom Hopper) bywa chłodną Królową, ale i zupełnie „normalną”
osobą, racjonalnie myślącą Szkotką, dbającą o porządek w swoim domu, pamiętającą
o zwykłych codziennych czynnościach, jakie wykonuje każdy z nas. Bogate stroje, w których Królowa pozuje do
zdjęć skonfrontowane są z wizjami zaczerpniętymi z dzieciństwa. Młodzieńcze
marzenia ustąpiły miejsca publicznej roli, zostały podporządkowane „normalnemu”
życiu władczyni w kosztownej sukni oraz wysadzanemu drogocennymi kamieniami
diademowi na głowie. To wszystko sprawia, że stworzony kolejny portret Elżbiety II jest nasycony empatią i
zrozumieniem, kolorytem, który dodaje Królowej wyjątkowości, a ten z kolei
podsyca w nas wręcz pragnienie osobistego umówienia się z symbolem jedności i
wielowiekowej historii rodu na herbatę o tradycyjnej porze dnia, zwanej Five
O’clock.
„Audiencja” pozwala na dalece posunięte wyobrażenia o spotkaniu z
ciekawą, interesującą, intrygującą postacią, jaką - bez wątpienia - w sztuce
jest Królowa Elżbieta II. Przy tym nikt z widzów nie zważa na to, czy
namalowany portret najdłużej panującego monarchy Wielkiej Brytanii przystaje do
rzeczywistości, czy też stanowi on rodzaj wariacji, w których wiarygodne są
jedynie wciąż zachodzące przemiany polityczne i społeczne na Wyspach Brytyjskich,
zwłaszcza zaś - zmieniający się
premierzy.
Cały obraz dopełnia gra światła (Rick Fisher), a przede wszystkim - niezwykle
drobiazgowo dobrana scenografia (Bob Crowley), choćby w odniesieniu do
poszczególnych wnętrz – angielskich i szkockich. Nie zabrakło tutaj słynnych motywów
kraty, kwiatów, przybornika i listownika na sekretarzyku, pamiętającym epokę
Wiktorii. Pojawiają się także „żywe” symbole, stanowiące nieodłączne wizerunkowe elementy
monarchii brytyjskiej. Mam na myśli ukochane psy Elżbiety II, przebiegające przez scenę oraz słynną angielską pogodę,
która wywołuje nieodpartą chęć wypicia filiżanki herbaty, w głębokim fotelu, z
kraciastym wełnianym pledem na kolanach.
Na szczególną uwagę zasługują też wszystkie metamorfozy Helen Mirren,
która na oczach widzów (dosłownie), dzięki rewelacyjnie dobranym kostiumom i
charakteryzacji staje się młodą 25-letnią kobietą, by za chwilę wejść w wiek
dojrzały lub wkroczyć dostojnym, nobliwym, pewnym krokiem w „jesień życia”.
Pierwowzorami charakterystycznych sukien, jakie nosi w sztuce Helen Mirren,
były autentyczne stroje Królowej Elżbiety II, od lat prezentowane podczas
publicznych wystąpień, począwszy od koronacji 2 czerwca 1953 roku.
Na kolejną retransmisję spektaklu „The Audience” zaprosiły British Council
i Multikino w listopadzie 2016 roku. Ci, którzy nie zdążyli się wybrać, niech
pilnie śledzą zawartość WYDARZEŃ na stronie internetowej Multikina. Myślę, iż niesłabnąca popularność spektaklu sprawi, że sztukę
w ramach cyklu „National Theatre Live w Multikinie” będzie można zobaczyć ponownie
także w 2017 roku.
Więcej informacji dostępnych jest na www.britishcouncil.pl i www.multikino.pl
Wszystkie plakaty do poszczególnych
przedstawień i szczegółowe informacje związane ze spektaklami
zamieszczone dzięki zaangażowaniu oraz uprzejmości Pana Piotra Sadowskiego,
Kierownika Projektu Multikino S.A., ul. Mokotowska 49, 00-542 Warszawa
"The Audience", reż. Stephen Dardly,
Multikino 24 listopada 2016.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz