„Moja miłość
Twoja miłość
Odsłoniła świat jakiego nigdy nie znałam”… - Ilan Eskheri oraz Sinead O’Connor
z muzycznym przesłaniem filmu „Młoda Wiktoria”.
Twoja miłość
Odsłoniła świat jakiego nigdy nie znałam”… - Ilan Eskheri oraz Sinead O’Connor z muzycznym przesłaniem filmu „Młoda Wiktoria”.
MUZYKA
„My love
Your love
Has opened up a world I’ve never known
All hope
Was found
A place I never dreamed I would go
Feels like only yesterday I had locked my heart away
Safe behind a castle of stone
Sure I’d always be alone
Only you know how
To hear me through the silence
You reach a part of me that no one else can see
Forever true there’s only me and only you
Only me and you/…/”.
Your love
Has opened up a world I’ve never known
All hope
Was found
A place I never dreamed I would go
Feels like only yesterday I had locked my heart away
Safe behind a castle of stone
Sure I’d always be alone
Only you know how
To hear me through the silence
You reach a part of me that no one else can see
Forever true there’s only me and only you
Only me and you/…/”.
/SINEAD
O’CONNOR, ”ONLY YOU”/
W słowach piosenki śpiewanej
przez Sinead O’Connor kryje się cała historia kostiumowego melodramatu
stworzonego przez Jeana-Marca Vallee, o którym pisałam w poście „Wiktoria iAlbert. Łabędzi śpiew w Buckingham Palace.” Słychać w niej także to, o co tak
trudno we współczesnym świecie: wolność umysłu i ducha, które w połączeniu dają
wielką siłę, by tworzyć i kreować nową rzeczywistość, mądrą, lepszą, dobrą,
godniejszą, pełną łagodności, subtelnych załamań, jak draperie na długich
kobiecych sukniach; w końcu – piękną. Czy naiwnością jest podzielać dziś owy
pogląd? Czy z moich słów wychyla się ku Wam czytelnikom – odbiorcom nuda? W myśl tego, co
usłyszałam od koleżanki na temat poruszanych tematów na moim blogu: „Piszesz
sobie a muzom”, można by wysnuć taki właśnie wniosek. I choć wypowiedziane słowa
z ust osoby, która niegdyś wydawała się być bliska, sprawiły mi ból, to zaraz
potem przypomniałam sobie fragment wywiadu z Paniami Magdą i Larą Gessler, w którym
padło znamienne dla mnie zdanie, wybrzmiewające niczym strofa poezji: „Ludzie z
pasją mają własną rzeczywistość, której nie widzą inni”.[1] W
ten sposób znalazłam wytłumaczenie na całkowity brak zrozumienia mojego świata
przez osobę, która uważała, iż wie wszystko najlepiej – również o mnie samej. A
przecież, jak pisał Oscar Wilde: „Znają siebie jedynie ludzie płytcy”. Nie
warto zatem tracić własnej indywidualności, by przypodobać się
innym. Najważniejsze wyzwanie dla każdego z nas to POZOSTAĆ SOBĄ.
Królowej Wiktorii oraz
Albertowi zdecydowanie się to udało i z pewnością nie stracili przy tym na
wiarygodności! Zachowali na zawsze prawdę
w tym, co czynili i co po sobie pozostawili. Usłyszycie o tym wszystkim w „Only
You”.
Utwór wykonywany przez
Sinead O’Connor oparty został o linię
melodyczną dominującą w drugiej części partytury, której autorem jest Ilan Eskheri (twórca muzyki m.in. do filmu „Gwiezdny Pył” ), romantycznie i
delikatnie obrazującą miłość Wiktorii oraz Alberta. Dźwięki tego tematu
wypełniają wszystkie wspólne sceny królewskiej pary, sprawiają, że czujemy
głębię łączącego ich uczucia, zrozumienia, a w końcu – wzajemnego oddania w
życiu publicznym i prywatnym. Nie sposób, nie ulec magii tych nut… oraz spuściźnie
kulturowej, jaką pozostawili po sobie Wiktoria i Albert. Mało kto zdaje się
dziś pamiętać, iż to właśnie królowa Wiktoria wprowadziła do ceremonii zaślubin
białe suknie dla pań czy też – zaszczepiła zwyczaj posiadania w domu nie tylko
psów, ale również – kotów. Książę Albert zaś, wniósł na dwór brytyjski tradycję
wypisywania i wysyłania bożonarodzeniowych kartek. Historia…, kim bylibyśmy bez
niej?
Uwagę zwraca dobór
klasycznych instrumentów, takich jak smyczki czy fortepian doskonale
ilustrujący powagę i wyjątkową elegancję stworzonych muzycznych tematów. Zdają
się one nierozerwalnie żyć w symbiozie z poszczególnymi bohaterami filmu:
Królową Wiktorią, księciem Albertem, Lordem Melbourne. I tutaj zdecydowanie
najbardziej zapadły mi w pamięci sceny z udziałem księcia Sachsen-Coburg-Gotha, gdzie
IIAN ESKHERI pozwolił sobie na przywołanie (zapożyczenie) utworu Franza
Schuberta. Słynna serenada ze zbioru „Łabędzi Śpiew” uwodzi widza jawą i snem
pokazanych wydarzeń, a także kreśli duchowy portret samego księcia Alberta.
Jego szlachetność uczuć do wybranki serca, wrażliwość, empatia, zainteresowanie
sztuką współgrają doskonale z "Łabędzim Śpiewem” Schuberta.
Pozostanie do końca
sobą, wiernym własnym ideałom, celom i dążeniom to muzyczne przesłanie płynące
z utworu „Only You” dla nas wszystkich. Warto jednak sięgnąć po całą płytę, na której znajdziecie utwory wykonywane
przez London Metropolitan Orchestra:
- Childhood
- Go to England, Make Her smile (Albert’s Theme)
- Down the Stairs (Victoria’s Theme)
- The King’s Birthday
- Swan Song
- The King Is Dead
- Buckingham Palace
- Lord Melbourne
- Albert Returns
- Archery
- The Firs Waltz
- Rainy Gazebo
- Letters from Victoria
- Constitutional Crisis
- Riot
- Letters from Albert
- Marriage Proposal
- Honeymoon
- Assassin
- Victoria i Albert
- Only You
Płyty nie można kupić w polskich sklepach, ale poszczególne utwory z listy można odtworzyć, korzystając z dobrodziejstw internetu. Zatem, nie czekajcie długo, by przenieść się w świat miniony, ale – jak się przekonacie – nie tak odległy.
„The Young Victoria”, Wytwórnia EMI, 2009 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz